Blogger Templates

Monday

sayang mama


Pada suatu pagi, berlangsungnya satu temuduga di sebuah syarikat yang terkenal di Malaysia.
Semasa menemuduga salah seorang calon, pengurus syarikat tersebut mendapati seorang calon temuduga perempuan mempunyai rekod akademik yang baik sejak dari sekolah menengah sehinggalah sepanjang pengajiannya di universiti. Setiap semester calon tersebut memperoleh keputusan yang cemerlang.
Pengurus itu bertanya, "Adakah awak mendapat apa-apa biasiswa di sekolah atau universiti?"
Gadis itu menjawab "Tidak."
Pengurus itu  bertanya lagi, "Jadi  adakah ayah awak yang membayar semua yuran pengajian?"
Gadis itu menjawab,"Ayah saya telah  meninggal ketika saya berusia satu tahun, ibu saya yang telah membayar semua yuran pengajian saya."
Pengurus meneruskan soalannya, "Ibu awak bekerja di mana?" Gadis itu menjawab,"Ibu saya bekerja sebagai pencuci kain dari rumah ke rumah."
Pengurus meminta gadis tersebut menunjukkan tapak tangannya dan gadis tersebut menunjukkan tapak tangannya yang halus seperti tidak pernah membuat kerja berat.
Pengurus berasa hairan lalu bertanya lagi, "Awak tidak pernah membantu ibu awak mencuci kain dahulu?"
Gadis itu menjawab, "Tidak pernah. Ibu selalu berpesan supaya saya belajar bersungguh-sungguh untuk berjaya dalam kehidupan. Tidak pernah dia meminta saya untuk menolongnya membasuh pakaian. Lagipun ibu membasuh lebih cepat daripada saya."
Pengurus tersebut memberitahu dia mempunyai satu permintaan, dia menyuruh gadis tersebut membantu ibunya membersihkan tangan apabila gadis itu pulang ke rumah nanti dan berjumpa semula dengannya keesokan harinya.
Gadis itu merasakan peluang untuk memperoleh jawatan tersebut semakin tinggi. Dia pulang ke rumah dengan gembira untuk membersikan tangan ibunya.
Di rumah, ibunya berasa pelik tetapi tersentuh dengan keinginan anaknya membersihkan tangannya sambil menghulurkan kedua-dua belah tapak tangan kepada anaknya.
Gadis itu membersihkan tangan ibunya perlahan-lahan. Tanpa disedari air matanya mengalir ketika itu. Inilah kali pertama dia mendapati tangan ibunya begitu kasar dan terdapat banyak calar di tangan ibunya. Kadangkala ibunya mengaduh kesakitan apabila terkena air di tangannya.
Lama-kelamaan  gadis itu mula menyedari bahawa tangan ini lah yang bersusah payah membasuh kain setiap hari untuk mendapatkan sedikit wang membiayai pengajiannya di sekolah dan universiti. 
Calar-calar itulah harga yang perlu ibunya bayar demi kejayaannya  yang cemerlang dan juga demi masa depan seorang anak. Setelah selesai membersihkan tangan ibunya, gadis itu secara senyap-senyap membasuh semua pakaian ibunya yang masih tertinggal.
Keesokkan harinya, gadis itu kembali semula ke pejabat.
Pengurus tersebut menyedari air mata bergenang di mata gadis tersebut lalu dia bertanya : "Apa yang telah awak buat dan pelajari semalam di rumah?"
Gadis itu menjawab : "Saya membersihkan tangan ibu saya dan membasuh semua baki pakaian yang masih tertinggal."
Pengurus itu bertanya lagi, "Apa yang anda rasa?"
Gadis itu menjawab : "Pertama, saya sedar apa itu pengorbanan seorang ibu, tanpa ibu, tiada kejayaan saya pada hari ini. Kedua, dengan bekerja bersama dengan ibu saya sahaja saya dapat belajar dan mengerti  betapa sukarnya mendapat sedikit wang untuk hidup. Ketiga, saya tahu betapa pentingnya hubungan kekeluargaan."
 
Pengurus itu tersenyum lalu berkata, "Ini adalah apa yang saya mahukan, saya ingin mencari pekerja yang dapat menghargai bantuan orang lain, orang yang tahu penderitaan orang lain dan orang yang tidak akan meletakkan wang sebagai perkara utama dalam hidupnya. Awak diterima untuk bekerja di sini."
Gadis itu bekerja dengan tekun dan menerima rasa hormat dari rakan-rakan sekerjanya. Prestasi syarikat juga semakin meningkat.
Pengajaran dari cerita ini adalah kita hendaklah menghargai jasa ibu bapa yang banyak bersusah payah demi masa depan kita sebagai anak-anak.
Ringan-ringankan diri untuk membantu ibu atau ayah melakukan kerja-kerja di rumah. Dari situ, kita akan belajar untuk menghargai kesusahan dan keperitan yang dialami oleh mereka.

mengedix ngn pashmina baru:)






just saje2 try pashmina bru...naseb baek pndi twar menawar..hrge ok la...dh la kontra dgn wrne bju...hahhahahahahaaa

Sunday

kawin mase blaja:)

sweet la plak dgn kisah mreka nih...

ari2 suami anta g kuliah..
knal pon sbb org takelkn...
xkapel pon..
knal2 pastu kawinn...
so sweet...korggg lyn video nihhh...
cth terbaik kite kalo spe nk kawin mse blaja:)

ujibakat emcee(upems)












ni fahfau presiden upems


ujibakat ni terbhagi kpada
>wartawan<
>pembaca berita<
>pengacara formal<
>pengacara informal<
>dj radio<


alhamdulillah program berjalan dgn lancar
peserta sgt sporting
dorg bwk penyokong pon y sporting
ktorg main game y di handle oleh sy
game ni ktrog blaja mse dtg kursus dgn en.fedtri yahya
iaitu game 1-10..
menarik game nih..
sume enjoy..
papepon upems mmg byk aktiviti y dibuat..
spe berbakat boleh lah join upems bble mase saje..
sbb upems dh jd anak agkat kpd rtm kltn..
insyaALLAH kite akn tubuhkan sniri radio uitm kltn kite...
kelebihan:anda akn diberi peluang utk mengacarakan mjlis di UiTM:)

UPEMs:CONFIDENTLY VOICING YOU:)

ujibakat top host

one day..terbace notis utk pencarian top host..

amek num fon org y handle n ckp nak join...
pegilah ujibakat kat au100 pkul 8mlm..
i peserta first y smpi..
ajk tar ade dlm 2,3 org tgh set up brg2..
i noe juri mlm ni mm hebat..
isteri kpd en.meerza farouk n abg hisham(dj rtm kltn)..
mkin lame mkin rmi peserta y dtg..
jumlah peserta y mendftr adlh 24 n nk pilih hny 10 terbaik...
ahli2 upems lain pon dtg sbb mlm ni ade on air bersme rtm kltn
ade 3 org dj rtm kltn turun skli...
mule2 cabut undi 1 got num 1...bdan dah keluh resah cuak giler...
n ade cdgn lain so undi terbatal n undi skli lg...
dpt lah num 4...hlg ckit cuak...
sy dpt text formal tntg hari raye n spontan i dpt tjuk bersamamu..
fuhh susah nk feel kalo tgh cuak...
Formal ok lg...
bile dh spontan...fuhhh...
mule2 jd..pastu tgh2 tu dah speechless sbb xigt cleaner dlm malay ape..
papepon mmg truk sgt mse spontan tuh..
juri pon kasi lah komen..formal pd awl cm pidato ckit tp dh ok..
pastu jgn cungkil2 perkataan kltn..
spontan plak kena hayati lebih...
supaya penonton turut sedih..
pastu keluar..tggu lah turn smpi sume org abes...
dlm pkul 12 kami dijemput msuk utk pengunguman siapakah 10 org y terbaik y terpilih..
nama pertama munirah binti ......
sume org tepuk tgn igtkn tuh my name..makin cuak makin cuak..
terdengar nik munirah bt nik murzaini...
YA ALLAH tq sgt...hepi xterkire...ALHAMDULILLAH..
10 org ni akan berentap di medan ilmu tyme fesko nnt...
sume student uitm trun sbb dpt kupon...
YA ALLAH makin gementar...
semoga dpt kekuatan utk meneruskan perjuangan..
sesiapa y menjadi johan dlm pertndingan ini..mereka diberi kepercayaan utk mengacarakan majlis penutup smbutan festival kolej 2012...
semoga aku dipermudahkan dlm pertndingan ini..
jika rezeki ini milik sy ALHAMDULILLAH syukur...
jika tidak...sy perlu lebih byk belajar dlm bidang ini...


ape-ape pon doakn kejayaan sy di mlm final nnt..

bile kami borink dlm kelas




shoping.makan.shoping

. .kakak.aniq.mama.batrisya.me.







setelah penat beli brg mama kat tesco..
after dat g mkn dlu..
at the same time my cyunk plak demam..
singgah mkn kat restoran wau..
yummy sedap giler...
org lain sume tempah sedap2 n hot..
but i xde selera just tempah nasi greng kg..
kakak i ckp ape
brg..
papepon hrge die berpatutan...
hahahaa...nohal lah kn...

lastly pegi kb mall...
g popular n SMO nk tgk buku..
xde pon...kalo ade pon 1 je..
lgpun xjd beli lah..org kat kaunter rmi gler cm nk amek tiket cinema je..
lpas beli big apple n secret recipe kami pon balik...
senanye nk cri pashmina tp xsempat..
mase tidak mengizinkan..
papepon mknn ni mmg sedap..
pegilah restoran nih..yummy..

bye sume...muahxxx...assalamualaikum

BB1M
























thank you 4 da government
with dat i'll buy the book for next-next semester
its really helps the student
thx to all uitm mchang staff
all the volunteer
everyone awesome:)






















da s2dent re encouraged to wear rea attire:)
we re one of these volunteer:)

~jodoh kita~

JODOH.. Satu agenda yang besar dalam kitaran hidup manusia. Jodoh juga adalah agenda pelengkap untuk kesejahteraan dan tuntutan fitrah manusia normal yang dicipta oleh Allah. Indahnya Islam yang mensyariatkan perkahwinan yakni ikatan dan persetujuan antara dua makhluk, iaitu wanita dan lelaki secara sah di sisi syarak dan undang-undang yang memang secara azalinya saling memerlukan. Tatkala terciptanya Adam arakian juga diciptakan Allah akan Hawa.

Sedarkah kita bahawa Allah ta’ala sudah berfirman bahawa ketika mana kita berusia 6 bulan di dalam rahim ibu kita sudah ditetapkan kepada kita 3 perkara yakni persoalan ajal maut,rezeki dan akhir sekali jodoh, maka selayaknya persoalan ini kita sandarkan pada Islam yang sentiasa menjadi pemudah dan pedoman hidup mukmin sejati. Disambung lagi dengan sabda Rasulullah SAW yang menggariskan 4 perkara utama yang perlu pada pemilihan pasangan hidup iaitu rupanya,hartanya,keturunanya dan agamanya. Maka selayaknya menjadi pilihan utama adalah pasangan yang mencintai agama kerana seseorang mukmin secara langsung akan terserlah sifat soleh dan solehahnya. Dengan itu secara langsung sifat kewanitaanya, kekayaanya, kebijaksanaanya jua akan terserlah sama.

Jadi apakah alasan kita hanya mengeluh dan hanya menyalahkan takdir dalam pencarian jodoh. Berdoalah dengan konsisten dan ikhlas, dengan asbab (sebab) pasangan tersebut dijodohkan oleh emak bapa, pertemuan dari kawan-kawan, rakan sekuliah malah mungkin melalui jaringan maya (internet). Walaubagaimana cara sekalipun percaya dan yakinlah, pastinya ketapan Allah adalah yang terbaik. Penulis yakin cara yang paling baik dan berkat ialah berdoa kehadrat Ilahi dengan konsisten dan setulus hati agar dikurniakan pasangan yang akan membahagiakan kita dunia dan akhirat,dengan itu serahkanlah 100% keyakinan pada qada dan qadar Allah Ta’ala. Janganlah terlalu terikut-ikut dengan persekitaran umum sekarang yang banyak terpengaruh dengan cara dan etika bangsa barat yang hanya mementingkan kepuasan dan keselesaan nafsu yang tiada noktah.

Kesempurnaan yang hakiki hanya di syurga, berapa banyak Kalam Allah yang menggambarkan janji nikmat olehNya pada manusia yang soleh dan solehah. Jadilah mukmin yang baik nescaya tiada sesal pada kita akhirnya.

23 January 2012

even it hurt 4 me...

i had to accept it..
sorry 4 not being da good person 4 u..
i have try it...
i accept all ur apologise...
im just ok..
if this will make us more friendly I am pleased..
u re good guy..
dont tell dat u as useless guy..
i'll remember 18 June as my lovely day...
thx 4 creating songs for me..
i was so memorable..
i hope u'll get someone better..
even it ended...
i wanna to say that...
im still loving u..



*i pgang teguh dgn prinsip kalo ade jodoh xkemana*
*jodoh,mati n rezeki kita ditentukan oleh-Nya*

kami berenam(6) ^,^










shaera

:suke bebel kalo bilik xkemas:
:macam mak org:
:cntik orgnye tp ganas:
:asyik lapa je tp xgemuk2:
:suke basuh baju:
:suke sapu bilik:
:suke dgr lagu:

:xkenal die maka xcinta




:::nor azlinda bt hasmin:::
:girlfriend fesbuk:
:giler kpop:
:pengikut sy(d'qistee)auu...:
:suke basuh pinggan:
:bakal bf kacak:
:utglaa:



:::fatin farhanah binti mustafha:::
:suke bising2 mcm sy:
:kecik n cute:
:sudah berpnye:
:buat keje ikut mood mcm sy jgak:
:suke tgkap gmbr:
:kedai printing kami:


:::nurizzati binti jusoh:::
:kakak sulong kami:
:suke buat keputusan sniri:
:"pandai masak":
:xrajin sgt tp kalo skli dh rajin dahsyat bebb:
:suke lagu "ahmad":

:rock ckit tp girlish:


:::siti nur sawani binti ismail:::
:suke buat "loan":
:sgt pemalu dlm berbicara:
:mami jarum terhebat:
:risau tntg muke:
:penuh dgn kerisauan:
:hilang brg cri die:



~LASTLY~


:::nik munirah binti nik murzaini:::

:no description:


****papepon sye syg korang sume,tq sbb jd kwn sy****
friend 4 eva

xtahu ape benda !

http://editor.wix.com/editor/9c83d34c-d2ea-11e0-90c8-21f212e36a75

Thursday

AUKU lindungi pelajar daripada kesan negatif politik luar — Mohd Mahyuddin Mohd Saifuddin


November 02, 2011

2 NOV — Kita dikejutkan dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang memutuskan bahawa Seksyen 15 dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 adalah bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan Malaysia (unconstitutional). Keputusan hakim secara majoriti 2-1 telah memihak kepada rayuan empat bekas pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang mendakwa hak kebebasan berpolitik dan bersuara adalah kebebasaran rakyat Malaysia. Keputusan bersejarah itu sekali gus mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebelum ini.

Ada yang melihat dan bersuara bahawa Seksyen 15 AUKU adalah suatu seksyen yang begitu menekan dan mengongkong pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) untuk terbabit dalam politik di luar kampus. Ia mungkin ada kebenarannya.

Tetapi adakah ramai yang cuba menyingkap kenapa AUKU menghalang pelajar di IPT untuk terbabit dalam politik kepartian di luar kampus? Adakah ramai yang mengetahui bahawa pelajar ini sebenarnya boleh menyertai ceramah dan aktiviti ilmuwan yang dianjurkan mana-mana parti politik sebagai usaha meningkatkan pengetahuan dan keilmuan mereka? Mereka hanya tidak dibenarkan untuk menunjuk simpati dan memegang sebarang jawatan dalam mana-mana parti politik.

Antara sebab mungkin kenapa Seksyen 15 dan keseluruhan AUKU itu dibentuk khusus kepada pelajar IPT dan kakitangannya di kampus adalah bagi tujuan membela dan menjaga nasib warga kampus terutama pelajar. Sebagai contoh mudah, sekiranya pelajar diberi kebebasan menyertai parti politik secara langsung dan mereka terbabit dalam mana-mana tindakan disiplin parti yang memerlukan denda berupa wang ringgit, maka siapa yang harus membela mereka sedangkan pelajar ini masih belum mempunyai pendapatan sendiri? Malah kebanyakan mereka pula hanya bergantung kepada pinjaman PTPTN untuk belajar di IPT untuk tempoh masa tiga hingga lima tahun.

AUKU juga berperanan sebagai ‘punca kuasa’ menggalakkan pelajar bergiat aktif dalam kampus berbanding sibuk aktif dengan aktiviti parti politik di luar. Sekiranya pelajar diberi peluang menyertai politik kepartian, maka sudah pasti masa, wang dan tenaganya akan terpaksa dihabiskan untuk parti politik yang disertainya di luar kampus.

Kesibukan menyertai dan memegang jawatan dalam parti politik ini akhirnya menyebabkan masa belajar mereka akan digunakan untuk kepentingan parti, duit kocek yang ada dalam simpanan juga terpaksa dibelanjakan untuk survival politiknya dalam parti. 
Seksyen 15 AUKU juga berperanan secara halus untuk membantu dan memastikan pelajar agar lebih peka dan memberi tumpuan terhadap pembelajaran di kampus. Sekiranya mereka asyik sibuk siang dan malam dengan aktiviti parti politik tidak kira daripada pihak kerajaan mahupun pembangkang, maka ruang waktu yang ada pada semakin terhad.

Ini tidak mustahil akan menyebabkan pelajar ponteng kelas dan tidak menyiapkan tugasan yang diberikan pensyarah. Akhirnya yang menjadi mangsa dalam perkara ini adalah pelajar itu sendiri, mana mungkin kepemimpinan parti politik itu akan membantu pelajar untuk lulus dengan cemerlang dalam pelajarannya.

Kita tidak bercakap lagi soal perpecahan di dalam kampus sekiranya pelajar dan kakitangan IPT diberi kebebasan menyertai secara aktif mana-mana parti politik. Cuba bayangkan sekiranya setiap pentadbiran dan ahli akademik dibolehkan bergiat aktif dalam parti politik, sudah pasti mereka akan mengambil peluang untuk menguatkan parti dan pengaruhnya. Sekiranya seorang pensyarah itu seorang Ketua Bahagian sebuah parti, adakah beliau tidak mempunyai perasaan was-was dan dendam terhadap pelajarnya yang mempunyai jawatan yang sama tetapi dalam parti lawan?

Siapa yang boleh beri jaminan bahawa pensyarah itu tidak akan menggunakan kedudukannya untuk menggagalkan atau memberi tekanan terhadap pelajarnya yang ‘setaraf’ dengannya dalam dunia politik kepartian?

Tidak dinafikan AUKU ada kekurangannya kerana ia adalah akta atau undang-undang yang diciptakan manusia, tetapi tujuan dan matlamat keseluruhannya adalah demi kebaikan warga IPT. — Berita Harian Online

* This is the personal opinion of the writer or publication, and does not necessarily represent the views of The Malaysian Insider.


UUCA or AUKU



Wawancara: Pindaan AUKU tuntut kebijaksanaan pelajar

2011/12/01

SELEPAS memperkenalkan semula Sudut Pidato pada awal tahun lalu, kerajaan sekali lagi membuktikan suara mahasiswa didengar dengan pengumuman hasrat meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1974, baru-baru ini.

Di sebalik keghairahan pelajar menyambut pindaan itu yang membenarkan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) mencapai umur 21 tahun menyertai parti politik, timbul kebimbangan ia akan membawa perpecahan dalam kalangan masyarakat kampus dan melalaikan mereka daripada objektif utama iaitu menuntut ilmu.

Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara merangkap Naib Canselor Universiti Utara Malaysia, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak berkongsi pandangan dan saranan mengenai perkembangan terbaru itu seperti disampaikan kepada Wartawan Varsiti, ROSNIZA MOHD TAHA.

S Sebelum ini, Majlis Profesor Negara (MPN) antara golongan ilmuwan yang mahu sekatan mahasiswa berpolitik dikekalkan menerusi pengekalan Seksyen 15 AUKU. Apa reaksi dan respon MPN terhadap pengumuman terbaru kerajaan ini?

J
MPN tidak pernah kata mahasiswa harus disekat daripada berpolitik. Sebelum ini pun mahasiswa boleh terbabit dengan politik jika Naib Canselor memberi kebenaran.

Isunya ialah maksud berpolitik itu sangat luas. Kalau mahu ikuti perkembangan dan berbahas mengenai keadaan politik negara dan dunia tiada sesiapa pun harus sekat mahasiswa kerana ini adalah aktiviti yang sangat digalakkan bagi menajamkan daya analisis dan pemikiran kritis pelajar.

Apa yang menjadi isu ialah apakah mahasiswa wajar bawa politik kepartian ke kampus hingga ke bilik kuliah, tutorial, asrama serta dalam semua aktiviti dan persatuan pelajar dalam kampus?

Apakah perkara seumpama ini sihat untuk kehidupan pelajar dalam kampus universiti? Apakah mahasiswa yang mahu terjebak dalam politik kepartian bersedia untuk menangani semua kesan dan implikasi politik kepartian yang dibawa dalam kampus?

Juga, apakah mahasiswa harus dibenar menjadi aktivis politik sepenuh masa sehingga pengajian terjejas, matlamat belajar dan berjaya dengan cemerlang tak kesampaian dan akhirnya yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran?

Inilah perkara yang menjadi keprihatinan kita! Kita mahu semua orang berfikir mengenai hak berpolitik sesuai dengan peruntukan hak asasi dan perlembagaan, namun pada masa sama turut mempertimbangkan tanggungjawab universiti menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif untuk pelajar serta proses pembelajaran yang lancar dan tidak terganggu dengan politik kepartian serta politiking dalam kalangan pelajar yang keterlaluan.

Biarlah pelajar dan anak-anak kita belajar dengan tenang tanpa terlalu diganggu dengan hal politik yang berlebih-lebihan hingga pembelajaran mereka terganggu dan terjejas.

S Apa antara senario positif atau negatif yang Datuk jangkakan bakal berlaku di kampus apabila pindaan akta itu diluluskan kelak dan pelajar mula bebas aktif dalam arena politik?

J
Kalau sekadar mahu jadi ahli parti politik mungkin ia tidak begitu memudaratkan. Apa yang menjadi masalah ialah apabila ideologi parti, agenda politik kepartian yang bersifat memihak atau ‘partisan politics’ menular dalam kampus. Ini dikhuatiri menimbulkan masalah jika ia tidak terkawal.

Kampus akan jadi gelanggang politik dan bukan lagi medan menuntut ilmu. Apakah ini yang kita mahu hingga perkembangan budaya ilmu di universiti, kebebasan akademik, rasionaliti dan neutraliti serta sikap tidak memihak dalam memberikan sesuatu pandangan sudah tidak wujud lagi?

Akhirnya pelajar mula berpuak-puak mengikut aliran politik dan kelompok yang mereka sokong. Inilah kekhuatiran yang ada. Kalau ini tidak berlaku syukurlah. Bermakna pelajar kita telah cukup matang dan mereka sudah ada kebijaksanaan.

Justeru, gunakanlah peluang yang telah dibuka dan diberi oleh kerajaan ini dengan sebaik-baiknya untuk menunjukkan yang siswa siswi kita sudah cukup matang dan bersedia mengurus dan guna kebebasan yang diberi kepada mereka tanpa menjejaskan tugas serta tanggungjawab sebagai pelajar universiti yang berilmu dan berjaya.

Justeru, kita harap mahasiswa bijaksana dalam membuat sesuatu keputusan dan pilihan bagi memastikan mereka tidak mengabaikan tugas serta tanggungjawab utama, harapan ibu bapa, komitmen dengan penaja pengajian, keharmonian kampus dan hak pelajar lain yang ingin belajar dengan tenang tanpa terlalu diganggu dengan politiking yang melampau dalam kampus.

S Apa perlu dilakukan pihak pentadbiran universiti sebagai persediaan menghadapi perubahan di kampus apabila akta itu dipinda kelak?

J
Pentadbir universiti sebagai kakitangan kerajaan hanya mampu melaksanakan apa yang diarahkan mengikut undang-undang dan peraturan. Kita juga hanya dapat menasihatkan pelajar supaya menggunakan kebebasan yang diberi itu dengan sebaik-baiknya dan penuh tanggungjawab.

Jangan sampai mereka menjadi alat kepada pihak tertentu atau mudah diperalatkan mana-mana pihak.

S Larangan membawa politik kepartian kepartian ke kampus dilihat satu cabaran besar apabila pindaan akta ini diluluskan. Nasihat dan saranan Prof kepada pelajar dan pentadbiran universiti dalam memastikan hal ini?

J
Di dalam kampus cubalah elakkan daripada terlalu taksub dengan parti dan agenda atau ideologi parti yang disokong. Bersikap rasional, matang dan terbuka serta bebas dalam membuat sesuatu keputusan dan memberikan pandangan.

Jangan terlalu dibelenggu dan terbelenggu dengan parti yang kita sokong sehingga kebenaran dan keadilan tidak dihiraukan. Tegakkan kebenaran dan yang hak serta keadilan berdasarkan landas ilmu dan pengetahuan yang luas.

Dengar semua pandangan dan ambillah yang terbaik. Jangan hanya mahu dengar pandangan puak yang kita sokong saja hingga pendapat pihak lain diremehkan dan ditolak mentah-mentah.

Ini tidak sihat dan tidak cocok dengan budaya ilmu yang kita ingin tegakkan. Insya-Allah kalau perkara ini dapat ditangani sebaiknya, universiti dan peranannya tidak akan terjejas dan pelajar juga yang akan untung pada akhirnya.

S Mungkin Prof ingin mencadangkan perincian aspek lain dalam pindaan akta itu supaya ia lebih jelas dan tidak disalah guna?

J
Saya fikir kerajaan tahu apa yang mereka lakukan demi masa depan negara dan universiti serta masa depan anak-anak kita di universiti. Perdana Menteri sudah berikan jaminannya dan kita harap semua pihak dapat beri kepercayaan kepada Perdana Menteri dan kerajaan menguruskan perkara ini dengan sebaik-baiknya.
Kita doakan semoga keputusan ini adalah sesuatu yang baik untuk semua pihak terutama pelajar kita kerana merekalah yang terbabit secara langsung dengan perkara ini. Mereka yang akan dapat faedahnya atau menjadi mangsa kepada sesuatu keadaan yang berlaku.

lealki soleh idaman wanita^,^

Tatkala seorang jejaka memandang cermin, apa yang selalu difikirkan adalah "handsome kah aku?", "adakah otot-otot aku semantap Arnold Schwarzenegger?" dan seumpamanya.

Apa kata selepas ini, kita bertanyakan soalan berikut ketika memandang cermin :

1. Adakah aku sentiasa taat kepada Allah dan Rasullulah?

2. Adakah jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hidup aku?

3. Adakah mati syahid adalah cita-cita hidup tertinggi aku?

4. Selama ini, adakah aku sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran daripada Allah?

5. Ikhlaskah aku dalam beramal?

6. Adakah kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupku?

7. Takutkah aku kepada ujian Allah dan ancaman-Nya?

8. Adakah aku selalu memohon ampun atas segala dosa-dosaku?

9. Adakah aku zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya?

10. Adakah solat malam menjadi kebiasaanku?

11. Adakah aku bertawakal kepada Allah atau aku kerap mengeluh?

12. Adakah aku kerap memberikan infaq di waktu senang mahupun sempit?

13. Berusahakah aku untuk menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah di antara mereka?

14. Kuatkah aku amar maaruf dan nahi munkar?

15. Adakah aku sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan?

16. Adakah aku seorang pemaaf?

Andai jawapan kepada persoalan-persoalan di atas adalah positif belaka, maka anda memiliki ciri-ciri lelaki soleh idaman wanita!

khairul anwar azmi:)

27 dis...


beliau balik msia...
pastu kena plak pegi plkn sbb postpone mse f5...uhh
skrg duk plkn..kesiann...selepas sthun xcontact sbb masing2 sibuk..
lastly die balik msia jugak sbb da abes blaja..

hope we last forever<3

giler BB!

nak bb!

nak bb!
nak bb!
nak bb!
nak bb!
nak bb!
nak bb!
nak bb!
nak bb!

*jom g beli..AHAHAHAHAA

course outline for AM110:)

Semester1

Introduction to Political Science
Introduction to Interactive Multimedia
Business Mathematics
Principles of Management
Fundamentals of Islam
Consolidating English Skills
Co-Curiculum I

Semester 2

Accounting I
Islamic Thought and Civilisation
Government and Politics
Principles of Public Administration
Micoreconomics
Preparatory Course for MUET
Co-Curiculum II

Semester 3

Acconting II
Islam and Management
Macroeconomics
Malaysian Legal System
Introduction to Public Sector Personnel Administration
English for Academic Purposes

Semester 4

Administrative Law
Business Statistics
Fundamentals of Entrepreneurship
Introduction to Public Sector Quality Management
Malaysian Politics
English for Occupational Purposes

Semester 5

Local Government Administration
Industrial Relations
Public Financial Administration
Current Affairs in Southeast Asia
Development Administration
Business Law


Diett...Diett :))



alt

Anda rasa terlalu sukar untuk berdiet? Anda sering berhenti dtengah jalan dalam berdiet?

Berikut beberapa cara mudah untuk membantu anda rasa seronok semasa berdiet:

1. Jadikan penimbang berat sebagai rakan anda.

Jika anda mahu menurunkan berat badan, anggaplah penimbang berat itu sebagai kawan anda, bukannya musuh. Cuba timbang berat badan anda sekali di waktu pagi selepas anda mandi dan sebelum anda mengenakan pakaian. Dari situ anda akan dapat melihat bagaimana graf berat badan anda sepanjang minggu itu dan seterusnya membandingkan dengan minggu-minggu seterusnya.

2. Tuliskan target anda di tempat yang anda mudah lihat.

Letakkan target-target yang anda tulis di atas kertas dan letakkan di tempat-tempat yang anda sering nampak seperti di monitor komputer, peti sejuk, di dalam dompet, ataupun di cermin. Target itu tidaklah semestinya tentang berat badan, anda juga boleh menulis target lain seperti ‘minum air kosong secukupnya!’, ‘makan buah-buahan!’, atau ‘tidur 8 jam sehari!’. Kemudian, beritahu rakan-rakan anda tentang target anda itu supaya mereka boleh mengingatkan anda sekiranya anda terlupa.

3. Tulis setiap makanan yang anda makan setiap hari.

Jika anda menulis jurnal makanan yang anda ambil setiap hari, anda dapat monitor makanan yang anda ambil dengan lebih baik. Bukan sahaja jenis makanan dan kuantiti, anda juga perlulah menulis berapa kalori makanan tersebut supaya anda tahu jumlah kalori yang anda ambil untuk hari tersebut mencukupi ataupun melebihi keperluan anda. Dengan cara ini, anda juga akan lebih berhati-hati dalam memilih makanan setiap hari.

4. Minum air kosong secukupnya.

Mereka yang minum air kosong secukupnya akan mengambil kalori lebih rendah berbanding mereka yang kurang minum air. Selain air kosong, anda juga disarankan minum air yang rendah kalori seperti teh, air limau, dan jus buah-buahan segar.

5. Ambil sarapan setiap hari.

Pengambilan sarapan dapat membantu anda meningkatkan metabolisme seterusnya membantu membakar kalori pada kadar optimum. Apa yang anda ambil semasa sarapan juga sangat penting. Pilihlah makanan yang mengandungi kadar gula yang rendah dan tenaga yang tinggi seperti oat.

6. Rancang snek anda seperti anda merancang pemakanan harian.

Ada orang yang betul-betul menjaga makanan yang mereka ambil semasa makan tengahari dan makan malam dan tidak menjaga kuantiti snek yang mereka ambil ketika mereka lapar. Oleh itu, anda disarankan merancang snek yang anda ingin ambil dan mengambil berat akan kuantiti dan kalori snek tersebut.

7. Makan malam dengan tenang.

Elakkan makan dengan cepat semasa anda makan. Kajian membuktikan mereka yang makan dengan perlahan dan tenang, cenderung untuk berasa kenyang dengan cepat. Oleh itu, kunyah makanan anda perlahan-lahan dan nikmati makanan yang anda makan itu dengan sebaiknya.

8. Jangan makan sambil membuat itu dan ini.

Jangan makan sambil menonton televisyen, di hadapan komputer, atau semasa membaca surat khabar. Anda akan terdorong untuk terus menyuap makanan tanpa anda sedar kuantiti makanan yang anda telah ambil. Sebaiknya anda makan di meja makan atau alihkan komputer anda ke tepi jika anda perlu makan di meja study anda.

9. Pilih pencuci mulut rendah kalori.

Apabila anda inginkan makanan yang manis, eloklah anda memilih pencuci mulut yang rendah kalori seperti dark chocolate atau yogurt rendah lemak. Selain itu, anda juga dicadangkan menyimpan stok ‘sugar-free’ chewing gum supaya anda boleh mengunyahnya apabila anda terasa lapar di tengah-tengah malam.

10. Lakukan sehari satu push-up.

Untuk mendapatkan badan yang kuat tidaklah bermaksud anda perlu menghabiskan masa anda di gim setiap hari. Mulakan dengan satu push up pada setiap hari dan jadikan ia sebagai rutin. Lama-kelamaan anda pasti akan dengan rela hati menambah bilangan push up dalam sehari seterusnya melakukan aktiviti-aktiviti lain setelah melihat perubahan pada badan anda.

Selamat mencuba! ;
)